Grand Union Canal w Milton Keynes

DSCN1724W 1805 roku po raz pierwszy odbyto podróż drogą wodną z Londynu do Birmingham kanałem, którego założycielami byli Markiz Buckingam i inżynier James Barnes.

Pomysł powstał dużo wcześniej i w 1792 roku w zajeździe w Stonny Stratford panowie sfinalizowali umowę o inwestycję, która miała potrwać 10 lat i pochłonąć 500 tysięcy funtów.


Nie było to łatwe przedsięwzięcie, a największym problemem technicznym stanowiło przekroczenie rzeki Ouse. Pierwszym pomysłem zrealizowanym w 1805 roku była budowa murowanego akweduktu z imponującym wałem, ale przetrwał on jedynie 3 lata. W 1811 roku zastąpiono akwedukt żeliwną konstrukcją, którzy jest używany do dnia dzisiejszego.

Kanał wykorzystywano jako drogę przewozu wielu towarów i materiałów, ponieważ na ówczesne czasy był szybszy i tańszy niż tradycyjna metoda transportu konno.

Wraz ze wzrostem popularności kanału na jego nabrzeżach rozwijał się handel, a wzdłuż kanału powstało wiele restauracji i hoteli.

W 1817 roku otworzono kanał do Newport Pagnell, który działał przez niemal 50 lat - do 1864. Wówczas został sprzedany do przedsiębiorstwa kolejowego.

The Grand Union Canal świetnie prosperował do roku 1838 – do czasu, kiedy pomiędzy Londynem a Birmingham otworzono drogę kolejową. Wtedy praktycznie zaprzestano korzystania z usług barek, gdyż bardziej opłacalnym obok kolejowego stał się transport drogowy.

W latach 1920 - 1930, części kanału została zmodernizowana i poszerzona, aby umożliwić ruch większych jednostek. Przebudowa nigdy nie została zakończone na całej długości kanału.DSCN1713

Podczas II wojny światowej kanał służył do przewozu materiałów wojennych, jednak były to ostatni okres wykorzystania kanału komercyjnie. Od tego czasu transport dużymi samochodami ciężarowymi wyparł transport drogą wodną, a handel z wykorzystaniem barek stał się zupełnie nieopłacalny.
Dzisiaj, Grand Union Canal łączy stare miasta: Wolverton, New Bradwell i Fenny Stratford i jest atrakcją dla mieszkańców Milton Keynes i turystów odwiedzających miasto.

Na całej trasie kanału można zobaczyć wiele historycznych obiektów przypominających czasy jego świetności - od mostów łukowych, różnorodnych architektonicznie po XIX- wieczne piece do wypalania cegieł.

Zielone nabrzeża ciszą oko bogactwem kwiatów, drzew i krzewów. Dodatkowo obecność wielu gatunków ptaków czyni okolice kanału celem spacerów i wypraw rowerowych, podczas których można poznać dwustuletnią historię Grand Union Canal.

/Harnas/

www.miltonkeynes.com.pl/galeria/category/15-milton-keynes-grand-union-canal