5 Lipiec 2025      Imieniny obchodzą: Karolina, Antoni, Filomena

Kończy się czas na odzyskanie roszczeń z tytułu PPI

Polish FCA PPI-330

Za niecały miesiąc, 29 sierpnia 2019 r., upływa ostateczny termin zgłaszania roszczeń odnośnie ubezpieczenia spłaty zadłużenia (Payment Protection Insurance - PPI). Organ regulacyjny - Financial Conduct Authority (FCA), czuwający nad sektorem usług finansowych i chroniący konsumentów brytyjskich, ponagla osoby zainteresowane do podjęcia decyzji obejmujących lata 90-te XX wieku i dwutysięczne, kiedy w Wielkiej Brytanii zakupiono znaczną część z ok. 64 milionów polis PPI.


 

Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji czy zgłosić skargę, Karolina Szymczyk, założycielka popularnej grupy facebookowej Zaradni Polacy w UK, wspierająca kampanię PPI Deadline Campaign (kampania przypominająca o upływie terminu składania skarg z tytułu PPI), odpowiada na niektóre ważne pytania i objaśnia proces składania skarg.

Karolina mówi: „Dzięki FCA proces składania skarg z tytułu PPI jest prosty i bezpłatny. Można składać skargę osobiście, kontaktując się z usługodawcą, który sprzedał Ci PPI. Jeśli złożysz skargę u niego bezpośrednio, unikniesz płacenia firmie zarządzającej roszczeniami.

W swojej ofercie dalszego wspierania konsumentów, FCA także przedłużyła, począwszy od 5 sierpnia, pracę swojej infolinii PPI 0800 101 8800 do godz.20 w dni robocze i do 17 w soboty. Możesz także porozmawiać z doradcą po polsku, jeśli taki będzie Twój wybór, ale pamiętaj o poinformowaniu doradcy o preferowanej opcji językowej.”

Polish FCA PPI-440

Często zadawane pytania i odpowiedzi na nie:

Co to jest PPI?

PPI była polisą sprzedawaną wraz z produktami kredytowymi, jak np. pożyczki, kredyty hipoteczne, karty kredytowe, karty upominkowe, kredyty w katalogu.

Stworzono PPI dla pokrywania spłat, których nie mógłbyś dokonywać osobiście. Na przykład, gdybyś został zwolniony z pracy w ramach redukcji etatów, lub gdybyś nie mógł pracować z powodu wypadku, choroby lub niepełnosprawności.

Jeśli nabyłeś produkt kredytowy we wskazanym okresie, być może równocześnie sprzedano Ci PPI. Być może sprzedaż została dokonana w sposób niedozwolony.

Na czym polega niedozwolona sprzedaż PPI?

Przykłady niedozwolonej sprzedaży to np. że:

  • Dodano PPI do Twojego produktu pożyczkowego lub kredytowego bez Twojej wiedzy
  • Wymuszono na Tobie nabycie PPI lub zostałeś poinformowany, że musisz ją posiadać
  • Doradzono Ci nabycie PPI w czasie Twojego bezrobocia lub wcześniej stwierdzonego u Ciebie złego stanu zdrowia
  • Niewłaściwa sprzedaż PPI nastąpiła w inny sposób.

Być może będziesz także mógł złożyć skargę jeśli sądzisz, że Twój bank lub inny usługodawca zarobił wysoką prowizję od Twojej PPI i nie poinformował Ciebie o tym przy jej zakupie.

Wniesiono miliony roszczeń odnośnie PPI i odzyskano ponad 34 miliardy GBP.

Skąd mogę wiedzieć czy PPI mnie dotyczy?

W Wielkiej Brytanii sprzedano miliony polis PPI, głównie w latach 1990-2010. Jeśli zakupiłeś produkt kredytowy w tym okresie, być może sprzedano Ci równocześnie PPI.

Jak mogę sprawdzić czy nabyłem PPI?

Sprawdzenie czy nabyłeś PPI jest proste i bezpłatne. Nie martw się papierami, potrzebujesz jedynie podać swoją datę urodzenia i poprzednie adresy za ten okres. Poszukaj na stronie FCA PPI lub zadzwoń na 0800 101 8800, aby dowiedzieć się jak to zrobić.

Jak można złożyć skargę odnośnie PPI?

Jest kilka sposobów skontaktowania się z usługodawcą celem złożenia skargi:

  • Online – wielu usługodawców posiada aplikacje online na swoich stronach internetowych umożliwiające złożenie skargi
  • Telefonicznie – należy pamiętać, że linie telefoniczne działają w ograniczonych godzinach
  • Drogą pocztową – wyślij swoją skargę wystarczająco wcześnie, by dotarła do usługodawcy przed ostatecznym terminem 29 sierpnia
  • W oddziale – należy pamiętać o godzinach pracy miejscowego oddziału.

Twój usługodawca rozpatrzy Twoją skargę (może poprosić Ciebie o dodatkowe informacje, więc należy pamiętać o podaniu swoich danych kontaktowych).

Twój usługodawca musi udzielić odpowiedzi w ciągu ośmiu tygodni i poinformować Ciebie, że skarga była uzasadniona i należą się Tobie jakieś pieniądze, lub wyjaśnić dlaczego potrzebuje więcej czasu na rozpatrzenie Twojej skargi.

Zgodnie z przepisami, składanie skarg u usługodawców odnośnie PPI musi być proste i muszą oni pomóc w procedurze.

Gdzie można znaleźć dalsze informacje?

Odwiedź stronę internetową FCA: https://www.fca.org.uk/ppi/pl/how-to-check

Zadzwoń na infolinię FCA: 0800 101 8800 – Poproś o informację w innym języku lub formacie.

Uwaga!

Kończy się czas na odzyskanie pieniędzy z tytułu PPI. Mówiąc krótko, jeśli nie złożysz skargi do swojego usługodawcy do 29 sierpnia 2019 r., nie będziesz mógł odzyskać pieniędzy z tytułu PPI – zatem podejmij decyzję jak najszybciej.

Źródło: www.mmc-uk.co.uk 

Baner MK - niebieski - 330

Fotogaleria

ARTYKUŁY PROMOWANE

„Kobiety, stawiajmy zdrowie na pierwszym miejscu – udział w badaniu przesiewowym piersi może uratować życie”
informacja prasowa - 25.04.2025 - 330
Jesteśmy czymś więcej niż tylko jednostkami – tworzymy potężną społeczność matek, córek, sióstr i przyjaciół, związanych wspólną podróżą przez życie. W zgiełku codziennych obowiązków łatwo zapomnieć, jak ważne jest, by stawiać zdrowie na pierwszym miejscu. Jednak razem możemy być silne, wspierać się nawzajem i zadbać o nasze zdrowie.
 
Rak piersi jest jednym z najczęściej występujących rodzajów raka w Wielkiej Brytanii, a szansa na jego zachorowanie wzrasta wraz z wiekiem. Ale oto dobra wiadomość: regularne badania przesiewowe piersi są kluczową bronią w naszym arsenale przeciwko tej chorobie. Potrafi zidentyfikować raka na wczesnym etapie – często jeszcze zanim stanie się widoczny lub wyczuwalny – co każdego roku ratuje około 1300 ludzkich istnień w Wielkiej Brytanii. To nie tylko liczby. To może być kluczowa różnica między możliwością leczenia a złamanym sercem Twoich bliskich.
Animacja NHS England

04.05.2024 - 330

Animacja NHS England wyjaśnia, w jaki sposób pracownicy służby zdrowia w lokalnej przychodni mogą pomóc Ci uzyskać odpowiednią opiekę, gdy jej potrzebujesz. Oprócz wizyty u lekarza rodzinnego lub pielęgniarki, możesz otrzymać propozycję wizyty u farmaceuty, specjalisty zdrowia psychicznego, ratownika medycznego, fizjoterapeuty lub pracownika opieki środowiskowej, w zależności od konkretnego problemu medycznego. Udostępniamy ten film za pośrednictwem pracowników służby zdrowia oraz organizacjom dedykowanych społecznościom.


Rządowa Kampania „Stop! Pomyśl, czy to nie oszustwo” – Nowa Odpowiedź na Epidemię Oszustw w Anglii i Walii

Polish-Offer-Alice-330  04.04.2024

Dane pokazują, że oszustwa stanowią około 38% wszystkich przestępstw w Anglii i Walii. Szacuje się, że 1 na 17 osób dorosłych padło ofiarą oszustwa w okresie od września 2022 do września 2023 r. To właśnie z tego powodu rząd uruchomił akcję „Stop! Pomyśl, czy to nie oszustwo” (ang.Stop! Think Fraud”), nową, ogólnokrajową kampanię przeciwko oszustwom, która zachęca do zatrzymania się i zastanowienia, czy nie mamy do czynienia z oszustwem, zanim podejmiemy jakiekolwiek działania.