20 Kwiecień 2024      Imieniny obchodzą: Agnieszka, Teodor, Czesław

Krzysztof Kieślowski: Retrospektywa z okazji 25–lecia powstania Dekalogu

Krzysztof Kieślowski 09-1-300Instytut Sztuki Współczesnej ICA we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Londynie mają zaszczyt zaprezentować pełną retrospektywę „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego z okazji 25-lecia powstania tego ważnego dzieła filmowego. „Dekalog”,


napisany przez Krzysztofa Kieślowskiego we współpracy ze scenarzystą Krzysztofem Piesiewiczem, jest najbardziej znanym polskim serialem telewizyjnym, powstałym z inspiracji autorów biblijnymi dziesięcioma przykazaniami. Muzykę do wszystkich wchodzących w jego skład filmów stworzył słynny polski kompozytor Zbigniew Preisner. Podczas przeglądu widzowie obejrzą także wczesne dokumenty i filmy fabularne reżysera oraz wezmą udział w dyskusjach z udziałem gości z Polski i brytyjskich krytyków filmowych. Retrospektywa odbędzie się między 27 listopada, a 9 grudnia w kinie ICA w Londynie. Bilety na pokazy są do nabycia w kasie biletowej ICA pod numerem telefonu 020 7930 3647 oraz na stronie www.ica.org.uk.

Filmy Kieślowskiego skłaniają widzów do refleksji. Często utrzymane w melancholijnym tonie, obrazy te dotykają tematów tożsamości i przynależności. „Dekalog” to dzieło, które rozpatruje ciągłe przemiany i niestabilność życia jednostki. W każdy z 10 filmów reżyser szczegółowo bada emocje, które są podstawową siłą targającą życiem ludzkim.

W ramach retrospektywy ICA zaprezentuje także wczesne dokumenty Kieślowskiego w tym „Z miasta Łodzi” (1968), „Refren” (1972), „Murarz” (1973), „Szpital” (1976), „Z punktu widzenia nocnego portiera” (1977), „Siedem kobiet w różnym wieku” (1978), oraz „Gadające głowy” (1980).

Prócz dokumentów, widzowie obejrzą również wybrane filmy fabularne twórcy w tym „Personel” (1976), „Blizna” (1976), „Amator” (1979), „Spokój” (1976), „Bez końca” (1984), „Przypadek” (1981) oraz „Krótki film o zabijaniu” (1987).

Dobrze pamiętam okres kiedy “Dekalog” wszedł na ekrany polskiej telewizji w  1990. Prawie cała Polska była przykuta do ekranów, z niemal religijnym namaszczeniem śledząc każdy odcinek. Co ciekawe, Polscy krytycy nie przyjęli cyklu dobrze, twierdząc w recenzjach, że jest wydumany, sztuczny, ekstremalny i absurdalny. Jednak uniwersalny przekaz „Dekalogu” podbił serca publiczności w Polsce i 75 krajach na świecie, inspirując młodych reżyserów, a także plasując Polskę ponownie, po upadku komunizmu, na mapie światowej kinematografii. Bardzo się cieszę, że „Dekalog” zawita na ekrany ICA w Londynie w listopadzie oraz grudniu tego roku i mam nadzieję, że nowi widzowie docenią geniusz reżysera i z satysfakcją przyjmą całą złożoność, a także niejednoznaczność treści tego serialu oraz piękno jego formy. - powiedziała Anna Godlewska, dyrektor Instytutu Kultury Polskiej w Londynie.

„Dekalog” to wyjątkowe dzieło, które doskonale wpisuje się w program ICA. To niezwykła okazja do delektowania się tym wspaniałym cyklem na dużym ekranie, a także możliwość odkrycia szerokiego spektrum talentu Kieślowskiego poprzez  pokazy jego dokumentów i wczesnych filmów fabularnych. Nie można zaprzeczyć, że po 25 latach siła, wpływ i wizja zawarta w „Dekalogu” w dalszym ciągu oddziałują na widzów. – powiedział Gregor Muir, dyrektor ICA w Londynie.

Krzysztof Kieślowski (1941 – 1996)) był polskim reżyserem filmowym i scenarzystą znanym na arenie międzynarodowej m.in. z takich dzieł jak „Dekalog” (1989), „Podwójne życie Weroniki” (1991) oraz trylogii „Trzy kolory” (1993 – 1994). Kieślowski otrzymał w trakcie swojej kariery liczne nagrody w tym Europejską Nagrodę Filmową „Felix” (1988), Złotego Lwa w Wenecji (1993), dwukrotnie Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów w Gdyni oraz wielokrotnie nagrodę FIPRESCI (1979, 1988, 1989, 1991). W 1994 zdobył Srebrnego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, a w 1995 był nominowany do nagrody Oscara.

-KONIEC-

KONTAKT DLA PRASY: Karolina Kołodziej, Specjalista ds. Public Relations, Instytut Kultury Polskiej w Londynie, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., T: +44 207 8228 982.

Informacje dodatkowe:

Krzysztof Kieślowski: The Decalogue 25th Anniversary Retrospective
27 listopada – 9 grudnia 2014

Bilety na pokazy wieczorne: £11/ £8 (ulgowe) / £7 (członkowie ICA)

Bilety na pokazy południowe: £8/ £6 (ulgowe)

Bilety na pokazy czwartkowe: £6/ £5 (członkowie ICA)

Oferta biletowa I: £8 za bilet przy jednoczesnym zakupieniu biletów na 3 do 6  pokazów

Oferta biletowa II: £7 za bilet przy jednoczesnym zakupieniu biletów na 7 do 13 pokazów

Opłata przy zakupie biletów od £1 do £2.80. Bilety można zakupić na www.ica.org.uk oraz w kasie biletowej 020 7930 3647 Teletext 020 7839 0737.

Media społecznościowe:

Hashtag na Twitterze #Decalogue25

www.facebook.com/icalondon

Twitter: @icalondon

Program:

27 listopada, 19:30
Cinema 1 w ICA
„Dekalog” 1 i 2 (1989, 57 min + 57 min) + dyskusja panelowa z udziałem gości
(o uczestnikach poinformujemy  wkrótce)

Pierwszy odcinek „Dekalogu” opowiada historię naukowca, który pokłada zbyt duże zaufanie w możliwości programu komputerowego do obliczania warunków pogodowych. Kieślowski przewrotnie opowiada o wierze i rozumie, ich roli w dążeniu ludzkości do wytłumaczenia oraz zdominowania świata. W drugim odcinku ordynator szpitala musi zadecydować o losie nie narodzonego dziecka Doroty. Jej mąż jest pacjentem ordynatora i w stanie ciężkim leży w szpitalu. Dorota jest w ciąży z innym mężczyzną. Postanawia, że jeśli jej mąż przeżyje, usunie ciążę. Jeśli umrze, urodzi dziecko i zwiąże się z jego ojcem. Do podjęcia decyzji potrzebna jej jest jednoznaczna lekarska diagnoza. Dorota nie zawaha się wzywać imienia Boga, aby wymusić na ordynatorze przysięgę o prawdziwej diagnozie.

[opisy filmów w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

28 listopada, 18:30
Cinema 1 w ICA
„Dekalog” 2 i 4 (1989, 57 min + 57 min)

W trzeciej części „Dekalogu” Ewa, niedawna kochanka Janusza, z niezwykłą przebiegłością zakłóca jemu i jego rodzinie wigilijny wieczór. Podstępnie wyciąga go z mieszkania i skazuje na całonocną wędrówkę po mieście. W czwartym odcinku serii Kieślowski porusza motyw kazirodztwa między ojcem i córką. W ręce dziewczyny wpada list. Wynika z niego, że ojciec bohaterki nie jest jej rzeczywistym rodzicem. W nowej sytuacji dojrzały mężczyzna i młoda dziewczyna starają się dociec, co naprawdę do siebie czują.

[opisy filmów w oparciu o portal www.filmpolski.pl]


29 listopada, 18:30
Cinema 1 w ICA
„Personel” (ang. „Personnel”, 1976, 72 min) + dyskusja z operatorem „Personelu” Witoldem Stokiem

Po latach poświęconych filmom dokumentalnym, Kieślowski zadebiutował w 1976 roku fabułą „Personel”. Bohater filmu, Romek Januchta, jest uczniem, który  rozpoczyna swoją pierwszą pracę w pracowni krawieckiej w teatrze. Jest przeświadczony, że uszycie kostiumu to nie "odwalenie" roboty, jak sądzi wielu jego starszych kolegów, ale udział w powstawaniu spektaklu, w tworzeniu sztuki. Szybko jednak przekonuje się, że miejsce, w którym przyszło mu pracować, ma niewiele wspólnego z jego wyobrażeniami o teatrze jako miejscu prawie magicznym.

[opis filmu w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

30 listopada, 18:30
Cinema 1 w ICA
„Blizna” (ang. „The Scar”, 1976, 112)

Dramat społeczno-obyczajowy osadzony w latach 70. Niefortunne zlokalizowanie budowy kombinatu chemicznego stanowi pretekst do analizy problemów sprawowania władzy, ukazania mechanizmów osłabienia więzi między podejmującymi decyzje - a tymi, którzy je realizują oraz ponoszą ich konsekwencje.

[opis filmu w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

2 grudnia, 18:30
Cinema 1 w ICA
„Amator” (ang. „Camera Buff”, 1979, 117 min) + dyskusja z operatorem „Amatora” Jackiem Petryckim

Chyba najbardziej osobisty film Kieślowskiego, „Amator” ukazuje losy Filipa (w tej roli Jerzy Stuhr), pracownika fabryki, który kupuje amatorską kamerę. Początkowo filmuje córeczkę, następnie, na prośbę szefa, przyjęcie w fabryce. Filip zdaje sobie sprawę, że jego nowe hobby może stać się sztuką i, być może, odmienić jego życie. Poruszone w “Amatorze” problemy roli i miejsca sztuki w świecie, granic odwagi i odpowiedzialności w życiu społecznym były swoistą odpowiedzią Krzysztofa Kieślowskiego na niepokoje trawiące społeczeństwo w Polsce pod koniec lat siedemdziesiątych.

[opis filmu w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

3 grudnia, 18:30
Cinema 1 w ICA
„Spokój” (ang. „The Calm”, 1976, 70 mins)

„Spokój” opowiada o młodym mężczyźnie (w tej roli Jerzy Stuhr), który po w wyjściu więzienia układa sobie życie na nowo. Gdy wydaje się, że wszystko zmierza w dobrym kierunku, nad głową głównego bohatera gromadzą się czarne chmury.  Popada w konflikt ze skorumpowanym kierownikiem budowy i kolegami z pracy. "Spokój" czekał na premierę cztery lata. Krzysztof Kieślowski zrealizował go w "gorącym" 1976 roku. Wymowa filmu wzbudziła wówczas niepokój cenzury, która skazała utwór na odłożenie na półkę.

[opis filmu w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

4 grudnia, 20:15
Cinema 1 w ICA

„Bez końca” (ang. „No End”, 1984, 109 min)

„Bez końca” to pierwszy film, który Kieślowski zrealizował po ogłoszeniu stanu wojennego w Polsce, w grudniu 1981 roku i ostatni, który nakręcił w swojej karierze, traktujący o polityczno-społecznej sytuacji kraju skupiając się później na refleksji nad człowieczeństwem.  „Bez końca” umyka klasycznym podziałom gatunkowym, zawierając w sobie elementy dramatu psychologicznego, historii o duchach, romansu, dramatu sądowego i politycznego. Akcja rozgrywa się w 1982 roku. Nazajutrz po własnym pogrzebie, mecenas Antoni Zyro wraca do swego mieszkania i odtąd towarzyszyć będzie żyjącym, a czasami i ingerować w ich losy.

[opis filmu w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

5 grudnia, 19:45
Dokumenty i filmy krótkometrażowe + dyskusja (o uczestnikach poinformujemy  wkrótce)

Dokumenty Kieślowskiego często zawierają w sobie ukrytą krytykę oficjalnej rzeczywistości, która stopniowo narasta podczas trwania filmu. Poprzez wnikliwą obserwację reżyser docierał do najgłębszych zakamarków i prawdziwej istoty portretowanych zjawisk. Ukazuje nam się obraz Polski i Polaków lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych oraz osiemdziesiątych odarty z manipulacji systemu.

6 grudnia, 18:30
Cinema 1 w ICA
„Dekalog” 5 i 6 (1989, 57 min + 57 min)

W piątym odcinku Dekalogu skazany na karę śmierci młodociany morderca taksówkarza odsłania adwokatowi przeżycia oświetlające niejasny portret swej osobowości. W szóstej części reżyser portretuje niezwykły związek. Tomek, wychowanek domu dziecka, stopniowo ulega fascynacji piękną nieznajomą z przeciwka. Zaczyna podglądać Magdę, najpierw przez lornetkę, a następnie zdobywa się na odwagę i postanawia wyznać jej miłość. Zwrot sytuacji w ich wzajemnej relacji sprawia, że oboje odkrywają w sobie zdolność do miłości.

[opisy filmów w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

6 grudnia , 20:45
Cinema 1 w ICA
„Przypadek” (ang. „Blind Chance”, 1981, 123 min)

Dwudziestoparoletni Witek desperacko próbuje złapać pociąg. Będąc prekursorem narracji zaadoptowanego później przez wielu innych filmowców, Kieślowski kreśli historię trzech różnych wersji życia bohatera: opozycjonisty, działacza partii komunistycznej i lekarza stroniącego od polityki. „Przypadek”, film niewygodny dla ówczesnej władzy, był zabroniony przez cenzurę aż do 1987 roku.

7 grudnia, 14:00
Cinema 1 w ICA
„Krótki film o zabijaniu” (ang. „A Short Film About Killing”, 1987, 86 min)

Pewnego marcowego dnia krzyżują się drogi trzech mężczyzn: taksówkarza, prawnika i zabójcy. „Krótki film o zabijaniu" zdumiewa surowością, by nie rzec, ascetycznością formy. Na plan pierwszy wybijają się w nim tylko trzy elementy: zamordowanie taksówkarza, wykonanie wyroku śmierci i obraz rzeczywistości, w której to wszystko się odbywa. To studium zbrodni rozpoczęło międzynarodową karierę Kieślowskiego. Film był też ważnym argumentem w debacie o zniesieniu kary śmierci w Polsce.

[opis filmu w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

7 grudnia, 18:30
Cinema 1 w ICA
„Dekalog” 7 i 8 (1989, 57 min + 57 min)

Siódma część "Dekalogu” opowiada historię Majki, która bardzo młodo zaszła w niepożądaną ciąże. Z pomocą córce przyszła matka, Ewa, która po narodzinach wnuczki uznała ją za własną córkę. Minęło jednak trochę czasu i w Majce odezwały się rodzicielskie uczucia. Pragnie dostać swoje dziecko z powrotem. Ewa przywiązała się jednak do dziecka i nie chce go oddać córce. W tej sytuacji Majka postanawia wykraść swą własność i wyjechać za granicę. W ósmym odcinku serii Kieślowski kreśli skomplikowaną historię profesorki etyki Zofii, która w czasie okupacji odmówiła pomocy żydowskiej dziewczynie. Zofia, nie pomogła, gdyż nie chciała skłamać. Jednak jej niezgoda na nieprawdę była w rzeczywistości kłamstwem, fałszywym wybiegiem, mającym ukryć niemożliwy do ujawnienia szlachetny zamiar ratowania kosztem jednego istnienia wielu innych.

[opisy filmów w oparciu o portal www.filmpolski.pl]

9 grudnia, 19:45
Cinema 1 w ICA
„Dekalog” 9 i 10 ( 1989, 57 min + 57 min)

W dziewiątym odcinku Roman, z zawodu kardiochirurg, choć nie ma jeszcze czterdziestki, zostaje impotentem bez nadziei wyleczenia. Zdruzgotany mężczyzna dochodzi do wniosku, że jego udane, partnerskie małżeństwo musi się rozpaść. Hanka kocha go jednak bez względu na wszystko i nie zamierza odchodzić, nie zdaje sobie jednak sprawy, że choroba Romana odciśnie bolesne piętno na ich związku. W ostatniej części serii dwaj bracia otrzymują w spadku po zmarłym ojcu klasery ze znaczkami pocztowymi. Początkowo, nie są zbyt zainteresowani kolekcją, ale kiedy dowiadują się, że zbiór ma ogromną wartość, zaczynają się interesować filatelistyką. Stopniowo zainteresowanie to urasta do chorobliwych wręcz rozmiarów. Starszy z braci poświęca nawet swoją nerkę, by zdobyć brakujący w serii znaczek. Gdy jeden z nich znajduje się na stole operacyjnym, a drugi czeka na wynik zabiegu, cała kolekcja pada łupem złodziei.

[opisy filmów w oparciu o portal www.filmpolski.pl

Fotogaleria