Za niecały miesiąc, 29 sierpnia 2019 r., upływa ostateczny termin zgłaszania roszczeń odnośnie ubezpieczenia spłaty zadłużenia (Payment Protection Insurance - PPI). Organ regulacyjny - Financial Conduct Authority (FCA), czuwający nad sektorem usług finansowych i chroniący konsumentów brytyjskich, ponagla osoby zainteresowane do podjęcia decyzji obejmujących lata 90-te XX wieku i dwutysięczne, kiedy w Wielkiej Brytanii zakupiono znaczną część z ok. 64 milionów polis PPI.
Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji czy zgłosić skargę, Karolina Szymczyk, założycielka popularnej grupy facebookowej Zaradni Polacy w UK, wspierająca kampanię PPI Deadline Campaign (kampania przypominająca o upływie terminu składania skarg z tytułu PPI), odpowiada na niektóre ważne pytania i objaśnia proces składania skarg.
Karolina mówi: „Dzięki FCA proces składania skarg z tytułu PPI jest prosty i bezpłatny. Można składać skargę osobiście, kontaktując się z usługodawcą, który sprzedał Ci PPI. Jeśli złożysz skargę u niego bezpośrednio, unikniesz płacenia firmie zarządzającej roszczeniami.
W swojej ofercie dalszego wspierania konsumentów, FCA także przedłużyła, począwszy od 5 sierpnia, pracę swojej infolinii PPI 0800 101 8800 do godz.20 w dni robocze i do 17 w soboty. Możesz także porozmawiać z doradcą po polsku, jeśli taki będzie Twój wybór, ale pamiętaj o poinformowaniu doradcy o preferowanej opcji językowej.”
Często zadawane pytania i odpowiedzi na nie:
Co to jest PPI?
PPI była polisą sprzedawaną wraz z produktami kredytowymi, jak np. pożyczki, kredyty hipoteczne, karty kredytowe, karty upominkowe, kredyty w katalogu.
Stworzono PPI dla pokrywania spłat, których nie mógłbyś dokonywać osobiście. Na przykład, gdybyś został zwolniony z pracy w ramach redukcji etatów, lub gdybyś nie mógł pracować z powodu wypadku, choroby lub niepełnosprawności.
Jeśli nabyłeś produkt kredytowy we wskazanym okresie, być może równocześnie sprzedano Ci PPI. Być może sprzedaż została dokonana w sposób niedozwolony.
Na czym polega niedozwolona sprzedaż PPI?
Przykłady niedozwolonej sprzedaży to np. że:
Być może będziesz także mógł złożyć skargę jeśli sądzisz, że Twój bank lub inny usługodawca zarobił wysoką prowizję od Twojej PPI i nie poinformował Ciebie o tym przy jej zakupie.
Wniesiono miliony roszczeń odnośnie PPI i odzyskano ponad 34 miliardy GBP.
Skąd mogę wiedzieć czy PPI mnie dotyczy?
W Wielkiej Brytanii sprzedano miliony polis PPI, głównie w latach 1990-2010. Jeśli zakupiłeś produkt kredytowy w tym okresie, być może sprzedano Ci równocześnie PPI.
Jak mogę sprawdzić czy nabyłem PPI?
Sprawdzenie czy nabyłeś PPI jest proste i bezpłatne. Nie martw się papierami, potrzebujesz jedynie podać swoją datę urodzenia i poprzednie adresy za ten okres. Poszukaj na stronie FCA PPI lub zadzwoń na 0800 101 8800, aby dowiedzieć się jak to zrobić.
Jak można złożyć skargę odnośnie PPI?
Jest kilka sposobów skontaktowania się z usługodawcą celem złożenia skargi:
Twój usługodawca rozpatrzy Twoją skargę (może poprosić Ciebie o dodatkowe informacje, więc należy pamiętać o podaniu swoich danych kontaktowych).
Twój usługodawca musi udzielić odpowiedzi w ciągu ośmiu tygodni i poinformować Ciebie, że skarga była uzasadniona i należą się Tobie jakieś pieniądze, lub wyjaśnić dlaczego potrzebuje więcej czasu na rozpatrzenie Twojej skargi.
Zgodnie z przepisami, składanie skarg u usługodawców odnośnie PPI musi być proste i muszą oni pomóc w procedurze.
Gdzie można znaleźć dalsze informacje?
Odwiedź stronę internetową FCA: https://www.fca.org.uk/ppi/pl/how-to-check
Zadzwoń na infolinię FCA: 0800 101 8800 – Poproś o informację w innym języku lub formacie.
Uwaga!
Kończy się czas na odzyskanie pieniędzy z tytułu PPI. Mówiąc krótko, jeśli nie złożysz skargi do swojego usługodawcy do 29 sierpnia 2019 r., nie będziesz mógł odzyskać pieniędzy z tytułu PPI – zatem podejmij decyzję jak najszybciej.
Źródło: www.mmc-uk.co.uk