WAŻNY KROK W BUDOWANIU GLOBALNEJ BRYTANII – OPINIA PUBLICZNA MOŻE ZABRAĆ GŁOS W SPRAWIE ROZBUDOWY LOTNISKA
Chris Grayling, sekretarz ds. transportu, zrobił ważny krok w kierunku przygotowania Wielkiej Brytanii do wyjścia z Unii Europejskiej, publikując propozycję budowy trzeciego pasa startowego na lotnisku Heathrow.
Krajowe konsultacje publiczne w sprawie jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Wielkiej Brytanii, który pomoże zbudować Globalną Brytanię, zaczynają się dziś.
Propozycje związane z polityką planowania dowodzą, że rząd nie tylko podejmuje ważne decyzje, ale też robi postępy w ich wdrażaniu.
Dzięki temu Brytania, przy pomocy odpowiedniej infrastruktury, skorzysta z możliwości stworzenia dla siebie nowej roli na świecie po Brexicie.
25 października 2016 Chris Grayling, sekretarz ds. transportu, potwierdził, że preferowany schemat rządowy, polegający zwiększeniu przepustowości na pasach startowych w południowo-wschodniej Anglii przewiduje stworzenie nowego pasa startowego północno-zachodniego na lotnisku Heathrow, zgodnie z rekomendacją niezależnej Komisji Lotniskowej, a strategia w tym zakresie zostanie przedłożona do publicznej konsultacji w postaci projektu oświadczenia National Policy Statement (NPS).
Ten ruch, który dotyczy całego kraju, pozwoli upewnić się, że Wielka Brytania dysponuje połączeniami potrzebnymi do tego, aby kwitnąć na globalnym rynku, co będzie wyraźnym sygnałem, że Wielka Brytania jest otwarta dla biznesu, że tworzymy gospodarkę, która sprawdza się dla wszystkich.
Rządowy projekt NPS, „National Policy Statement dla lotnisk: możliwości budowy nowych pasów startowych i infrastruktura lotnisk w południowo-wschodniej Anglii”, określa ramy polityki planowania, w które musiałby się wpasować kandydat na nowy północno-zachodni pas startowy, aby otrzymać zgodę na rozbudowę. Określono też potrzebę dodatkowej przepustowości na lotniskach w południowo-wschodniej Anglii oraz powody, dla których północno-zachodni pas startowy na Heathrow jest projektem preferowanym przez rząd.
Projekt NPS jest bardziej odpowiedni w przypadku proponowanej rozbudowy, ponieważ zapewnia przejrzystość, jest szybszy w realizacji i mniej kosztuje podatników.
Chris Grayling, sekretarz ds. transportu, powiedział:
„Rozwój lotnictwa jest istotny dla Wielkiej Brytanii, ze względu zarówno na jego wpływ na ożywienie gospodarki i zwiększenie liczby miejsc pracy, jak i z uwagi na wypromowanie nas na scenie światowej.
Opuszczenie UE to kolejny rozdział w dziejach Wielkiej Brytanii, który daje nam wspaniałą możliwość znalezienia dla siebie nowej roli na świecie. Jesteśmy zdecydowani wykorzystać tę możliwość, a dysponując odpowiednią infrastrukturą na miejscu, możemy wykreować bardziej Globalną Brytanię.
Wspierając północno-zachodni pas startowy na lotnisku Heathrow oraz publikując naszą propozycję, wysyłamy wyraźny sygnał świadczący o tym, że po opuszczeniu UE będziemy otwarci dla biznesu.
Oświadczenie National Policy Statement to duży krok naprzód w ramach jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w UK. Teraz chcemy poznać Wasze zdanie na ten temat. Są to bardzo ważne konsultacje i zachęcam do zaangażowania się w nie każdej osoby w całym kraju”.
Projekt oświadczenia NPS pozostaje otwarty i będzie omawiany podczas trwających 16 tygodni szerokich konsultacji publicznych, aby każda osoba miała możliwość podzielić się swoją opinią. Sekretarz ds. transportu wykorzysta NPS jako podstawę do podjęcia decyzji dotyczących zgody na ubieganie się o przyszłą budowę pasa północno-zachodniego na lotnisku Heathrow.
Mimo że NPS będzie dotyczyć tylko Anglii, biorąc pod uwagę krajowe znaczenie północno-zachodniego pasa startowego na lotnisku Heathrow, rząd prowadzi konsultacje na terenie całej Wielkiej Brytanii. Obejmą one osoby, które mogą zyskać na rozbudowie lotniska Heathrow oraz społeczności, na które ta rozbudowa wpłynie bezpośrednio.
Podczas konsultacji odbędzie się cała seria spotkań informacyjnych. W okolicy lotniska odbędzie się 20 jednodniowych spotkań z lokalnymi społecznościami. Wśród społeczności w różnych regionach w Wielkiej Brytanii odbędzie się 13 kolejnych spotkań związanych z biznesem, przemysłem i innymi zainteresowanymi stronami.
W tym samym czasie, zgodnie z wymogami ustawy Planning Act 2008, rozpocznie się okres kontroli parlamentarnej nad projektem NPS. Okres ten zakończy się w 2017 roku. Po konsultacjach oraz okresie kontroli parlamentarnej w parlamencie zostanie złożony projekt NPS w ostatecznym kształcie, aby mogła się odbyć związana z nim debata, po której nastąpi głosowanie zimą 2017/2018.
Projekt NPS przedstawia wymogi do których będzie musiała dostosować się spółka Heathrow Airport Ltd w celu otrzymania zgody na rozbudowę. Należą do nich:
· udowodnienie, że spółka konstruktywnie współpracowała z liniami lotniczymi w celu zapewnienia połączeń krajowych. Rząd oczekuje, że Heathrow doda 6 krajowych tras w Wielkiej Brytanii do 2030 roku. Są to trasy do takich portów jak Belfast International, Liverpool, Newquay, Humberside, Prestwick i Durham Tees Valley, dzięki którym łączna liczba tras krajowych wyniesie 14.
· zapewnienie światowej klasy pakietu wsparcia dla społeczności dotkniętych rozbudową, włączając w to izolację akustyczną domów i szkół oraz udoskonalenie obiektów publicznych;
· podjęcie kroków mających na celu złagodzenie wpływu hałasu, w tym prawnie wiążących celów dotyczących ograniczenia hałasu, okresów przewidywalnych przerw i zakaz planowanych lotów przez sześć i pół godziny w godzinach nocnych;
· wdrożenie kroków mających na celu wywiązanie się ze zobowiązania, iż ruch drogowy związany z dojazdem do lotniska nie zwiększy się, a ponad połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko środkami transportu publicznego, oraz
· wywiązanie się ze zobowiązania wypłacenia właścicielom domów w okolicy sumy o 25 procent wyższej niż ich cena rynkowa plus koszty przymusowego wykupu ich domów, jeśli będzie to konieczne do budowy nowego pasa startowego.
Oczekiwane kluczowe korzyści budowy północno-zachodniego pasa startowego to:
· 61 miliardów GBP dla gospodarki Wielkiej Brytanii przez następne 60 lat;
· dziesiątki tysięcy dodatkowych miejsc pracy do 2030 roku;
· dodatkowe 260 000 lotów rocznie z 16 milionami dodatkowych miejsc na lotach długodystansowych dla pasażerów podróżujących z lotnisk w Wielkiej Brytanii w 2040 roku; a także
· niższe opłaty, rzadsze opóźnienia i więcej połączeń dziennie dla pasażerów.
Heathrow już jest największym w Wielkiej Brytanii towarowym portem lotniczym, a nowy pas startowy zapewni rozwój eksportu w kraju po Brexicie. Rozbudowa lotniska Heathrow stworzy nowe połączenia pomiędzy Wielką Brytanią a rynkami na całym świecie. Połączy brytyjskie towary i usługi z globalnymi klientami i sprawi, że Wielka Brytania stanie się bardziej atrakcyjną lokalizacją, jeśli chodzi o inwestycje wewnętrzne.
Budując, zobowiązujemy się do rekompensaty w postaci światowej klasy pakietu wartego do 2,6 miliarda GBP. Zgoda na realizację planu zostanie przyznana, jeśli nowy pas startowy nie doprowadzi do przekroczenia ograniczeń dotyczących jakości powietrza oraz zmian klimatycznych. Propozycje rozbudowy obejmują też, po raz pierwszy, zakaz lotów na sześć i pół godziny w godzinach nocnych.
Rząd wyznaczył Sir Jeremy'ego Sullivana, byłego sędziego sądu apelacyjnego, aby niezależnie nadzorował proces konsultacji i zapewnił jego sprawiedliwy przebieg.
Konsultacje związane z przestrzenią powietrzną i hałasem
Równolegle z projektem NPS rząd opublikował dziś też oddzielne propozycje dotyczące modernizacji zarządzania przestrzenią powietrzną w Wielkiej Brytanii. Konsultacja ta, nosząca tytuł „Polityka przestrzeni powietrznej w Wielkiej Brytanii. Struktura zrównoważonych decyzji dotyczących planowania przestrzeni powietrznej i korzystania z niej” ma na celu poznanie opinii co do tego, czy zarządzanie hałasem związanym ze statkami powietrznymi jest skuteczne podczas aktualizacji polityki dotyczącej przestrzeni powietrznej. Celem propozycji będzie przyjrzenie się temu, jak liczba samolotów pojawiających się w naszej przestrzeni powietrznej i opuszczających ją może być efektywnie zarządzana – z wykorzystaniem najnowszych technologii w celu usprawnienia przestrzeni powietrznej, zredukowania potrzeby składowania oraz osiągnięcie tego, aby podróż była szybsza i bardziej przyjazna dla środowiska. Obejmą one też projekt wytycznych dotyczących oceny wpływu hałasu i wykorzystania tych danych do podejmowania decyzji dotyczących przestrzeni powietrznej.
Konsultacje obejmują też propozycje dotyczące roli Niezależnej Komisji ds. Hałasu w Lotnictwie Cywilnym, która zostanie założona. Komisja pozwoli na zbudowanie relacji pomiędzy branżą a społecznościami oraz zapewni nawet jeszcze bardziej sprawiedliwy proces wprowadzenia zmian w korzystaniu z przestrzeni powietrznej i torów lotu.
Propozycje te będą miały wpływ na podjęte później decyzje dotyczące procesu planowania północno-zachodniego pasa startowego w Heathrow, w tym wyrażenia przez lokalne społeczności opinii dotyczących spraw przestrzeni powietrznej oraz tego, czy bierze się pod uwagę wpływ, pod jakim pozostają.
Oba rodzaje konsultacji zaczną się dziś i będą trwały przez 16 tygodni, do 25 maja.
W całym kraju odbędą się spotkania dotyczące publicznych konsultacji.
Umowa z Cranford
Rząd wydał dziś pozwolenie na planowanie na lotnisku Heathrow prac, które, kiedy będą ukończone, umożliwią pełne korzystanie z obu pasów startowych po wcześniejszej decyzji o rozwiązaniu umowy z Cranford. Prace te doprowadzą do bardziej sprawiedliwego rozchodzenia się hałasu związanego z latającymi samolotami na terenie zabudowanym znajdującym się blisko lotniska Heathrow. Nie pozwalają natomiast na zwiększenie liczby wylotów.
Uwagi dla redakcji
· Oświadczenie National Policy Statement, konsultacje i powiązane dokumenty można znaleźć na stronie: https://www.gov.uk/dft/heathrow-airport-expansion
· Dokumenty dotyczące polityki w zakresie przestrzeni powietrznej w Wielkiej Brytanii można znaleźć na stronie: https://www.gov.uk/government/collections/uk-airspace-policy
· Aby wyjaśnić, dlaczego lotnisko Heathrow jest miejscem preferowanym przez rząd jako lokalizacja na rozbudowę w południowo-wschodniej Anglii, stworzyliśmy dwie krótkie animacje cyfrowe, przedstawiające szczegółowe zalety rozbudowy Heathrow, a także dwie statyczne grafiki z informacjami o spotkaniach w sprawie publicznych konsultacji i ramach czasowych podjęcia kolejnych kroków. Materiały te można ściągnąć tutaj: http://bit.ly/2kqKeRb
Aby uzyskać więcej informacji, proszę skontaktować się z agencją All 4 Comms
Anna Dobiecka, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel: 0797 191 7102