22 Listopad 2024      Imieniny obchodzą: Cecylia, Jonatan, Stefan

St Michael's Church of the Open University

St Michaels Church of the Open University - photo - 380

 Photo: www.flickr.com/photos/48166939@N06/50675483357/in/photostream/

St Michael's Church of the Open University
A Grade II* Listed Building in Walton, Milton Keynes
Location: St Michael's Church, Woughton Park, Milton Keynes, Buckinghamshire, MK7

 Here's an article about the historical church.

The Former Parish Church: A Journey Through Time


Once a humble parish church, this historic building has undergone a fascinating transformation. Today, it serves as both the University church and a recital room, bridging the gap between sacred and secular.
Origins and Architecture:
Medieval Roots: The church's origins trace back to the 14th century (C14). Constructed primarily from rubble limestone with accents of greensand stone, it stands as a testament to the craftsmanship of its time.
South Porch and Nave Roof: A slightly later addition, the south porch (S. porch) features intricate detailing. Meanwhile, the early 16th-century nave roof showcases impressive craftsmanship.

Tower and Buttresses: The tower, rising in two stages, boasts greensand-stone quoins, diagonal buttresses, and a battlemented parapet. Its commanding presence dominates the landscape.

Curvilinear Tracery: All the windows exhibit exquisite curvilinear tracery, a hallmark of Gothic architecture. Their varied designs allow light to filter through, creating a serene interior.

Chancel and Sedilia: Inside, the chancel houses restored sedilia (seats for clergy) and a priest's door on the south wall. These architectural features connect us to centuries of worship.

Nave Details: The nave, divided into four bays, contains a piscina (a basin for ritual washing) at the east end of the south wall. A tall, unadorned tower arch adds to the simplicity of the space.

Rood-Loft Staircase: Adjacent to the chancel arch, a hidden staircase once led to the rood-loft—a raised platform where choirs performed during services.

Restoration and Font: In 1861, the church underwent restoration, preserving its historical significance. The C14 octagonal font, meticulously restored, remains a focal point.

Monuments and Memorials:

Bartholomew and Katherine Beale: On the north wall of the chancel, a striking wall monument commemorates Bartholomew Beale (d. 1660) and Katherine Beale (d. 1667). Two niches, divided by a plain pilaster, house their sculpted busts.

Corinthian Columns and Entablature: Flanking the monument, black Corinthian columns with white caps and bases support an entablature adorned with a black marble frieze. A broken segmental pediment crowns the composition, framing a central cartouche of arms.

Legacy of Charles and Henry: Erected by their sons, Charles and Henry, in 1672, this monument honors the Beale family. Charles, husband of the renowned painter Mary Beale (who passed away in 1697), was a pupil of Lely.

Elizabeth Pyxe's Brass: Nearby, a small incised brass bears a rhymed inscription dedicated to Elizabeth Pyxe (1617).

Sir Thomas Pinfold's Monument: On the south wall of the nave, a late 18th-early 19th-century monument commemorates Sir Thomas Pinfold, Knt., L.L.D., Kings Advocate, and Chancellor of Peterborough. Crafted by Nollekens, it features a central cartouche of arms atop flat brackets, crowned by a black pyramidal top with a white portrait medallion and ribbons. Books and scrolls complete the composition.

This remarkable church, with its rich history and architectural marvels, continues to inspire awe and reverence. As visitors step inside, they walk in the footsteps of generations past, connecting with the spiritual and artistic legacy of centuries gone by.

 

-----------------------------------------

 

Oto artykuł o historycznym kościele.
Dawny kościół parafialny: podróż w czasie
Ten zabytkowy budynek, niegdyś skromny kościół parafialny, przeszedł fascynującą transformację. Dziś służy zarówno jako kościół uniwersytecki, jak i sala recitalowa, wypełniając lukę między sakralnością a świeckością.
Pochodzenie i architektura:
Korzenie średniowieczne: Początki kościoła sięgają XIV wieku (ok. 14). Zbudowany głównie z gruzu wapiennego z akcentami zielonego piasku, jest świadectwem kunsztu swoich czasów.

Dach południowego ganku i nawy: Nieco późniejszy dodatek, południowa weranda (S. ganek) ma misterne detale. Tymczasem dach nawy z początku XVI wieku prezentuje imponujący kunszt.

Wieża i przypory: Wieża wznosząca się w dwóch etapach ma narożniki z zielonego piaskowca, ukośne przypory i balustradę z blankami. Jego imponująca obecność dominuje w krajobrazie.

Krzywoliniowy maswerk: Wszystkie okna charakteryzują się przepięknym krzywoliniowym maswerkiem, cechą charakterystyczną architektury gotyckiej. Ich różnorodne projekty pozwalają na przenikanie światła, tworząc spokojne wnętrze.

Prezbiterium i Sedilia: Wewnątrz domy prezbiterium odrestaurowano sedilia (siedzenia dla duchownych) oraz drzwi kapłańskie w ścianie południowej. Te cechy architektoniczne łączą nas z wiekami kultu.

Szczegóły nawy: W nawie, podzielonej na cztery przęsła, na wschodnim krańcu południowej ściany znajduje się piscina (miska do rytualnego mycia). Wysoki, pozbawiony ozdób łuk wieży dodaje prostoty przestrzeni.

Schody na poddaszu: przylegające do łuku prezbiterium ukryte schody prowadziły niegdyś na poddasze – podniesioną platformę, na której podczas nabożeństw występowały chóry.

Renowacja i czcionka: W 1861 roku kościół przeszedł renowację, zachowując jego historyczne znaczenie. Centralnym punktem pozostaje ośmiokątna czcionka C14, pieczołowicie odrestaurowana.

Pomniki i tablice:

Bartłomieja i Katarzyny Beale: Na północnej ścianie prezbiterium imponujący pomnik ścienny upamiętnia Bartłomieja Beale (zm. 1660) i Katherine Beale (zm. 1667). W dwóch niszach rozdzielonych prostym pilastrem umieszczono rzeźbione popiersia.

Kolumny i belkowanie korynckie: Po obu stronach pomnika znajdują się czarne kolumny korynckie z białymi czapkami i podstawami, podtrzymujące belkowanie ozdobione fryzem z czarnego marmuru. Całość wieńczy przełamany, segmentowy fronton, oprawiający centralny kartusz herbowy.

Dziedzictwo Karola i Henryka: wzniesiony przez ich synów, Karola i Henryka, w 1672 roku, pomnik ten honoruje rodzinę Beale. Charles, mąż znanej malarki Mary Beale (zmarłej w 1697 r.), był uczniem Lely.

Mosiądz Elizabeth Pyxe: W pobliżu małego rytego mosiądzu widnieje rymowany napis poświęcony Elizabeth Pyxe (1617).

Pomnik Sir Thomasa Pinfolda: Na południowej ścianie nawy znajduje się pomnik z końca XVIII i początku XIX wieku upamiętniający Sir Thomasa Pinfolda, Knt., L.L.D., Kings Advocate i Kanclerza Peterborough. Wykonany przez Nollekens, posiada centralny kartusz z ramionami na płaskich wspornikach, zwieńczony czarnym piramidalnym wierzchołkiem z białym portretowym medalionem i wstążkami. Całość uzupełniają księgi i zwoje.

Ten niezwykły kościół, ze swoją bogatą historią i cudami architektury, nadal budzi podziw i szacunek. Wchodząc do środka, odwiedzający idą śladami minionych pokoleń, łącząc się z duchowym i artystycznym dziedzictwem minionych stuleci.

 

/WS/

24.07.2024 - Milton Keynes

Fotogaleria