Polska po raz kolejny została upomniana przez Unię Europejska za odmowę rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie, które są produkowanych z myślą o ruchu lewostronnym i przeznaczone na rynek brytyjski. Komisja domaga się zmian w polskich przepisach, które są nie zgodne z unijnym prawodawstwem.
Według Komisji Europejskiej Polska łamie unijną dyrektywę o homologacji typów układów kierowniczych z 1970 roku, dyrektywę ramową o homologacji pojazdów silnikowych z 2007 roku, a przede wszystkim artykuł 28 unijnego traktatu gwarantujący swobodę przepływu towarów na unijnym rynku.
Na nieszczęście polskiego rządu komisja nie zgadza się z wymogami nałożonymi przez Polskę w stosunku do samochodów sprowadzonych z kierownica po prawej stronie, w chwili obecnej wymagane jest aby przed rejestracją pojazdu w Polsce przełożyć koło kierownicy na "właściwą" - lewą stronę. Zdaniem Komisji, jest to zupełnie niepotrzebne, gdyż tego rodzaju samochody z powodzeniem są rejestrowane i jeżdżą w innych krajach Unii Europejskiej.
Polskie władze tłumaczą się tym, że skorzystały z dopuszczonej w prawie Unii Europejskiej możliwości wprowadzania ograniczeń i zakazów, które są uzasadnione względami bezpieczeństwa publicznego i ochrony zdrowia. Takie zdanie podzielił Naczelny Sąd Administracyjny, który w styczniu 2010 roku wypowiedział się w sprawie aut sprowadzanych do polski z kierownicą po prawej stronie.
Komisja Europejska zajęła się sprawą na wniosek mieszkańca Kielc, który próbował zarejestrować w Polsce auto sprowadzone z UK. Po wielokrotnych odmowach z rożnych urzędów, postanowił napisać list ze skarga i wysłać go do Brukseli. Na skutek listu Komisja
Europejska zainteresowała się sprawą i wszczęła postępowanie. Do polskich władz został wysłany list, jeśli Komisja Europejska uzna odpowiedź polskich władz za niewystarczającą, może skierować sprawę do unijnego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu.
Na chwile obecna według obowiązującego w Polsce prawa minister transportu może wydać zgodę na rejestrację auta przystosowanego do ruchu lewostronnego (z kierownica po prawej stronie) jedynie w przypadku pojazdów specjalnych lub zabytkowych.
Źródło: http://www.thepoles.eu/rejestracja-auta-z-kierownica-po-prawej-stronie-w-polsce.html