23 Kwiecień 2024      Imieniny obchodzą: Jerzy, Wojciech

Marshall – głośniki z Milton Keynes

marshallMarshall to brytyjska firma projektująca i produkująca wzmacniacze muzyczne, której siedziba znajduje się w Bletchley, Milton Keynes. Początkowo wzornictwo wzmacniaczy Marshalla było bezpośrednią kopią wzmacniaczy Fendera, jednak wkrótce firma wytworzyła swój własny styl, który stał się popularny zwłaszcza wśród gitarzystów poszukujących cięższego brzmienia.


Jim Marshall twórca firmy zaczynał swój business w latach 60-tych otwierając w Londynie niewielki sklep ze sprzętem i akcesoriami perkusyjnymi, a dodatkowo udzielał lekcji gry na perkusji. Sklep był miejscem spotkań muzyków m.in: gitarzystów Pete Townshend i Ritchie Blackmore. Podczas ich rozmów powstał pomysł rozszerzania oferty sklepu o sprzęt i akcesoria gitarowe, w tym również o wzmacniacze gitarowe marki Fender – wówczas bardzo popularne, ale też bardzo drogie.


Aby zapewnić swoim klientom większy wybór Jim Marshall postanowił wyprodukować tańszy odpowiednik wzmacniaczy Fendera. Z pomocą Kena Brana, serwisanta ze swojego sklepu, oraz technika Dudleya Cravena stworzyli kilka kopii wzmacniaczy Fender Bassman, jednak nie dokładnie takich samych. Główna różnica polegała na zastosowaniu 12-calowych głośników Celestion w zamkniętej obudowie zamiast oryginalnych 10-calowych głośników Jensen w otwartej obudowie. Tak powstał słynny wzmacniacz JTM-45, który wziął swoją nazwę od inicjałów Jima i jego syna, Terry'ego, a także od 45W mocy, którą miał teoretycznie wytwarzać.


W 1965 roku Jim Marshall podpisał piętnastoletnią umowę na wyłączność z brytyjską firmą Rose - Morris na dystrybucję swoich wzmacniaczy. Dało to Marshallowi kapitał na rozwój firmy jednak Rose-Morris znacznie podwyższył cenę wzmacniaczy, przez co nie były one konkurencyjne cenowo. Jim Marshall po latach wspominał, że podpisanie tej umowy było największą pomyłkę, którą kiedykolwiek popełnił.


Kontrakt z Rose- Morris pozbawił prawa sprzedaży niektórych dystrybutorów wzmacniaczy Marshalla, którzy towarzyszyli mu od początku działalności. Wśród nich był przyjaciel Jima, Johnny Jones. Żeby pogodzić interesy własne i swojego przyjaciela, Marshall stworzył markę wzmacniaczy Park (nazwa od nazwiska panieńskiego żony Johnny'ego). W praktyce były to wzmacniacze Marshall, jednak pod inną nazwą, co pozwalało na ich dystrybucję przez Jones’a z zachowaniem warunków umowy z Rose-Morris.

Linia wzmacniaczy Park przez lata była również używana dla eksperymentalnych modeli wzmacniaczy, którymi firma Rose-Morris nie była zainteresowana. Inne nazwy handlowe, które były używane przez Marshalla to m.in. Big M, Kitchen/Marshall oraz Narb.


Żeby obniżyć koszty produkcji, Jim Marshall zaczął szukać brytyjskich zamienników dla stosowanych do tej pory amerykańskich części. Zaczął wtedy używać transformatorów Drake oraz Dagnalla, a także lamp firmy Marconi-Osram Valve Company.

Wzmacniacze Marshalla dzięki tym zabiegom uzyskały agresywniejszy dźwięk, który szybko zyskał uznanie w środowisku gitarzystów, wśród których był m.in. Eric Clapton, Pete Townshend, John Entwistle z The Who i Jimi Hendrix.

Jim Marshall z biegiem lat nie zaprzestał poszukiwań nowych rozwiązań. Kolejnymi produktami był klasyczny 100-watowy wzmacniacz lampowy z lampami KT-66, a później z lampami EL-34, które dały wzmacniaczom Marshalla jeszcze ostrzejsze brzmienie.


Wzmacniacze projektowane na początku działalności firmy łatwo poznać po przednim panelu ze szkła akrylowego (inaczej plexiglasu). Mają one dziś sporą wartość kolekcjonerską. Kolejne modele (z lat 70-tych) mają panele zrobione z matowego metalu.

W połowie lat 70-tych Marshall zaprezentował linię wzmacniaczy JMP. Była ona odpowiedzią na zapotrzebowanie gitarzystów na jeszcze większe przesterowanie wzmacniaczy. Linia ta ma odmienne brzmienie od oryginalnych modeli wzmacniaczy Marshalla, jednak ma liczną grupę fanów, m.in. Randy Rhoads’a, Zakk Wylde’a oraz Slash’a.


Z powodu obaw Marshalla o przyszłą dostępność lamp EL-34, w wielu wzmacniaczach z tej serii zastąpiono je układami 6550 o odmiennym charakterze tonalnym. Co prawda niektórzy gitarzyści, jak Zakk Wylde, polubili otrzymywany przy ich zastosowanie dźwięk, jednak generalnie uważa się, że ta zmiana oznaczała spadek jakości wzmacniaczy Marshalla. Do lamp EL-34 w pełni powrócono dopiero w latach 90-tych, kiedy to kraje byłego bloku komunistycznego ponownie zapełniły nimi rynek.


W latach 90-tych Marshall wypuścił linię wzmacniaczy JCM-900, a także kilka specjalnych edycji wzmacniaczy, w tym linię sygnowaną przez Slasha.

Marshall jest sponsorem Marshall Milton Keynes Athletic Club i Marshall Milton Keynes Lions


5 kwietnia 2013 roku obiegła świat muzyków, a głównie gitarzystów smutna informacja - dr Jim Marshall zmarł, miał 88 lat. Tak oto skończyła się era wzmacniaczy tworzona przez Jima.

marshall2 Źródło:
www.premierguitar.com/archive/interviews/jim_marshall.htm
www.drtube.com/marshall.htm
http://pl.wikipedia.org/wiki/Marshall_Amplification
http://pl.wikipedia.org/wiki/Guitar_World

Baner MK - niebieski - 330

ARTYKUŁY PROMOWANE

Rządowa Kampania „Stop! Pomyśl, czy to nie oszustwo” – Nowa Odpowiedź na Epidemię Oszustw w Anglii i Walii

Polish-Offer-Alice-330  04.04.2024

Dane pokazują, że oszustwa stanowią około 38% wszystkich przestępstw w Anglii i Walii. Szacuje się, że 1 na 17 osób dorosłych padło ofiarą oszustwa w okresie od września 2022 do września 2023 r. To właśnie z tego powodu rząd uruchomił akcję „Stop! Pomyśl, czy to nie oszustwo” (ang.Stop! Think Fraud”), nową, ogólnokrajową kampanię przeciwko oszustwom, która zachęca do zatrzymania się i zastanowienia, czy nie mamy do czynienia z oszustwem, zanim podejmiemy jakiekolwiek działania.


Nie tylko lekarz rodzinny – kampania NHS na temat wsparcia dostępnego w Twojej przychodni

NHS NHS-GP-MDT-4 - 330

Za sprawą tysięcy dodatkowych pracowników służby zdrowia pracujących w lokalnych społecznościach NHS England rozszerza wsparcie oferowane pacjentom w ich przychodniach lekarskich.

Kampania informacyjna mająca na celu zwiększenie świadomości na temat dostępnych usług jest rezultatem ankiety, która ujawniła, że jedna na trzy osoby w Anglii (36% respondentów) nie zdaje sobie sprawy z różnych opcji leczenia dostępnych dla nich w przychodniach lekarza rodzinnego.


Kampania Enough- przeciwko wszelkiej przemocy wobec kobiet i dziewcząt

VAWG SOCIAL 2 - 330

W Międzynarodowym Dniu Walki z Przemocą wobec Kobiet i Dziewcząt kampania "Dość" mówi nam, jak bezpiecznie interweniować

Położenie kresu przemocy wobec kobiet i dziewcząt jest problemem nas wszystkich. Niezależnie od tego, czy przemoc ma miejsce w domu, w pracy, czy w przestrzeni publicznej, każdy ma do odegrania swoją rolę. Każdy z nas powinien podejmować działania mające na celu uczynienie naszego społeczeństwa bezpieczniejszym miejscem dla wszystkich.


W Londynie rozpoczęła się kampania NHS przeciwko rakowi jelita

16.08.2022 - 330 - logo

Społeczność polska w całym Londynie zachęcana do ​​korzystania z bezpłatnego zestawu do badań przesiewowych w kierunku raka jelita NHS

NHS London prowadzi kampanię ratującą życie, aby zachęcić polskie społeczności w całym Londynie do wykonania bezpłatnego testu przesiewowego NHS w kierunku raka jelita, który sprawdza czy mogą mieć raka jelita.


MMR Childhood Vaccinations Campaign

16.02.2022 - promowane - 330

Co dziesiąte dziecko rozpoczynające szkołę jest zagrożone zakażeniem odrą
Chrońmy nasze dzieci przed chorobami wieku dziecięcego – ostrzega dr Agnieszka Biel. Brytyjska Agencja Bezpieczeństwa Zdrowia (UKHSA) i NHS wzywają rodziców i opiekunów do upewnienia się, że ich dzieci są na bieżąco ze szczepieniami przeciw odrze, śwince i różyczce (MMR) oraz ze wszystkimi innymi rutynowymi szczepionkami dziecięcymi. Jak pokazują najnowsze dane, liczba szczepień MMR spadła do najniższego poziomu od dziesięciu lat.


Fotogaleria